Jak pisać CV/resume i list motywacyjny
Zdobycie oferty pracy czy praktyki w USA nie jest zadaniem łatwym. Na przeszkodzie mogą stać różnice językowe, bariery kulturowe i prawne, dlatego dokumenty wysyłane do firmy, powinny być już nieskazitelne i jak najlepiej spełniać standardy amerykańskich firm.
Na początek musisz wiedzieć, że odpowiednikiem naszego CV jest amerykańskie RESUME.
Te dokumenty nie są tożsame, dlatego zanim zaczniesz rozsyłać swoją aplikację do firm, upewnij się, że to, co wysyłasz jest w istocie tym, co w USA funkcjonuje pod nazwą resume.
Oto kilka podstawowych różnic, które musisz zastosować:
1. CV często zawiera informacje na temat wieku, stanu cywilnego, religii itd.W obawie przed dyskryminacją Resume nie może zawierać informacji typu:
- Wiek
- Płeć
- Rasa/Pochodzenie
- Przynależność etniczna
- Religia
- Niepełnosprawność
- Orientacja seksualna
- Status rodzicielski
- Stan cywilny
- Opcja polityczna
Większość pracodawców bardzo dba, aby nie być posądzonymi o jakiekolwiek zarzuty o dyskryminację. Jeśli mimo to, umieścisz te informacje w swoim resume, narażasz się na to, że twój dokument zamiast na biurko trafi prosto do kosza.
Jedyne informacje, jakie powinny się znajdować na samej górze Twojego resume, to dane kontaktowe np.:
Jon Doe 123 Pine Street Philadelphia, PA 19102, Phone (55) 555-5555,
E-mail: JohnDoe@yahoo.com
Ważne - nie wpisuj na samej górze dokumentu słowa "Resume". Rozpocznij po prosu od imienia i nazwiska.
Przeciętny pracodawca spędza mniej niż 30 sekund na czytaniu resume, dlatego zwięzłość jest kluczem. Aby skrócić swój dokument:
- Używaj krótkich zdań, a nie buduj rozwiniętych sentencji,
- Unikaj rodzajników i zaimków osobowych,
- Używaj przede wszystkim czasowników (czynnych).
W CV można znaleźć opisy typu:
"As a Project Manager, I was responsible for helping the organization recruit clients. In my first three months, I recruited 250 clients, and I recruited another 200 clients in my second three months. These clients eventually brought the organization $45,000 worth of revenue, making my department the most valuable".
Ten sam fragment w resume wyglądałby tak:"Recruited 450 new clients in six months. Total revenue raised: $45,000"
Poniżej znajdziesz przykłady takich sekcji wraz z kolejnością w jakiej powinny się one pojawić:
- Objective: zdanie wyjaśniające jakiego typu pracy/praktyki szukasz lub Profile (zdanie wyjaśniające kim jesteś i co potrafisz).
-
Work Experience: w tej sekcji wymień swoje miejsca pracy (ale tylko te, które są istotne i mają związek ze stanowiskiem na jakie aplikujesz). Wypisuj je w kolejności od najbardziej aktualnego, do najstarszego. Przy nazwie firmy i zajmowanym stanowisku dopisz w kilku słowach swój zakres obowiązków i wykonywane zadania. Np.: Job Title, Responsibilities / Achievements.
- Skills: ta sekcja powinna zawierać informacje na temat znajomości obsługi komputera, języków obcych, zdobytych certyfikatach i kwalifikacjach, członkostwie w organizacjach/stowarzyszeniach zawodowych.
- Education: w tej sekcji umieść informacje na temat swojego wykształcenia. Podaj nazwę uczelni, nazwę uzyskanego dyplomu (tytuł) i datę. Możesz podać kilka kluczowych przedmiotów, aby przybliżyć swój kierunek i zakres uzyskanej wiedzy potencjalnemu pracodawcy.
4. Pamiętaj o odwrotnej chronologii! W dziedzinie HR istnieje bowiem powiedzienie:
"If the top of a resume doesn't grab recruiter's attention, they'll never get to the bottom".
Poniżej zamieszczamy 4 przykładowe resumes, każde z nich jest skierowane do innego typu aplikanta.
studenci/absolwenci kierunku IT- wzór resume
studenci/absolwenci pozostałych kierunkow - wzór resume
Powodzenia!
Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: wiadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.